نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
9258
-
الف
+

«مهمان» اولین سریال ماه رمضانی تلویزیون ایران 28 سال پیش

«مهمان» به کارگردانی آقای «خسرو ملکان» اولین سریال ماه رمضانی تلویزیون ایران بود.

بیش از دو دهه از آغاز نشر سریال‌های ویژه ماه رمضان در تلویزیون ایران می‌گذرد و در این سال‌ها حدود ۷۰ سریال از شبکه‌های مختلف رسانه ملی این کشور نشر شده است.

به گزارش آی فیلم2، اولین سریال مناسبتی که از تلویزیون ایران نشر شد، مجموعه‌ای به نام «مهمان» با کارگردانی «خسرو ملکان» است.

ملکان سال 1369 خورشیدی این سریال را ساخت و یک سال بعد در نوروز 1370 که مقارن با 5 رمضان بود، از تلویزیون ایران نشر شد.

داستان این سریال که اولین سریال مناسبتی در ایران بود ، درباره پسر آقای ستوده است که در فرانسه تحصیل می کرد و برای گذراندن دوره فراغت نوروزی در کنار فامیل، به ایران می‌آید.

خانواده‌اش تصمیم گرفته بودند که در این فرصت، برای او همسری انتخاب کنند ولی هنگامی که او به ایران می‌آید، متوجه می‌شوند که نه تنها او ازدواج کرده، بلکه فرزندی هم دارد. پس از وقوع ماجراهایی، سرانجام پسر آقای ستوده تصمیم می‌گیرد برای همیشه در ایران بماند.

یکی از ویژگیهای بسیاری از سریالها در دهه‌های 60 و 70 دوبله آنها بود. با وجود نبود صدا در صحنه در فلمسازی شاید این مسئله نوعی ضعف بود اما باعث قوت دوبله و سریال‌های ایرانی شد که "مهمان" نیز از این قاعده مستثنا نبود و در کنار وجود بازیگرانی که نقطه قوت و ممتاز فلم به شمار می‌رفتند دوبله سریال نیز این قوت را دو چندان کرد.

مرحوم پروین سلیمانی، مرحوم محمدعلی ورشوچی، مرحوم حمیده خیرآبادی، مرحوم احمد قدکچیان، مرحوم اسماعیل داورفر، مرحوم مرتضی احمدی، مرحوم جمشید مشایخی و روح‌الله مفیدی از بازیگرانی بودند که در این سریال ایفای نقش کردند.

یکی از شخصیت‌های شیرین و جذاب سریال مهمان که در میان مخاطبان محبوبیت زیادی پیدا کرد و تا امروز نیز در ذهن‌ها ماندگار است کرکتر «طاهره خانم یا طاهره خانمِ چنگال‌به‌دست» با بازی مرحوم «پروین سلیمانی» بود که دروازه‌ها را با چنگال باز می کرد و با جذاب و هنرمندانه‌اش، پس از سال‌ها با وجود این که دیگر در این دنیا نیست همچنان در ذهن‌ها و قلب‌ها ماندگار است.

ب م

نظر شما
ارسال نظر
کاربر مهمان

سلام من لیلا از بوکان هستم لطفا سریال مهمان را پخش کنید

کاربر مهمان

سلام لطفا سریال مهمان با بازی مرحومه پرکین سلیمانی را پخش کنید .ممنون.

کاربر مهمان

سلام من عسل هستم از سنندج لطفا سریال مهمان راپخش کنید چشم انتظار این سریال جذاب هستیم